Raport Google przygotowany
na podstawie najpopularniejszych wyszukiwań Polek i Polaków wskazuje, że rok
2017 bezsprzecznie należał do grzybów i tureckich seriali. Według badania Gemius PBI
za listopad 2017 roku 96,14 polskich internautów korzysta z wyszukiwarki
Google, co oznacza, że mniej niż co dwudziesty Polak nie dzieli się z nią
swoimi problemami. Oznacza to także, że trendy wyszukiwania dają często
znacznie lepszy obraz poglądów i problemów społeczeństwa niż złożone badania,
gdyż próba badawcza obejmuje niemal całą populację.

Grzyby w
natarciu

Twórcy przeglądarki
przygotowują zestawienia w oparciu o kategorie, takie jak seriale, przepisy,
ludzie oraz wydarzenia. Publikowane są również rankingi zapytań zaczynających
się od takich słów jak „dlaczego…” czy „gdzie…”.

Zestawienie wyszukiwań
zaczynających się od słowa „jak…” otwiera pytanie „jak suszyć grzyby”. Na tej
samej liście znajduje się również „jak mrozić grzyby” (miejsce 5), które to zapytanie
okazało się nawet ważniejsze, niż „jak wypełnić wniosek o 500 plus” (miejsce
6). Zestawienie zamykają dwa grzybowe pytania „jak przyrządzić kanie?” oraz
„jak długo gotować grzyby?”.

Grzyby królują również w
zestawieniu przepisów. Choć otwiera go pytanie o przepis na kopytka, to miejsce
3, 4 i 5 dumnie dzierżą odpowiednio grzyby marynowane, grzyby w occie oraz
kania.

Grzyby znajdują się również
w zestawieniu wyszukiwań zaczynających się na „Gdzie…” we frazie „Gdzie na
grzyby” na miejscu piątym. Popularniejsze okazały się na przykład „Gdzie boli
trzustka”(3) oraz „gdzie kupić fidget spinner”(4).

Seriale z
Polski i Turcji

Wraz z ofensywą
„Wspaniałego Stulecia” w telewizji polskiej Turcja przestała się kojarzyć ze
dywanami i wakacjami typu all inclusive, a zaczęła z telewizyjnymi
superprodukcjami.

Zestawienie
najpopularniejszych seriali otwiera Ucho Prezesa, satyryczny serial internetowy
komentujący bieżące wydarzenia polityczne. Jednak już na drugim miejscu
znajduje się „Tylko z tobą”, turecki serial opowiadający o perypetiach
sercowych młodego biznesmena ze Stambułu.

Kolejne miejsce zajmuje
polski serial „Diagnoza”. Miejsca 4 i 5 przypadają kolejnym tureckim serialom –
Elif oraz Grzech Fatmagul. Polscy producenci nie powinni jednak się załamywać
telewizyjną zemstą za odsiecz wiedeńską. Rodzime seriale obecne są bowiem w zestawieniu
popularnych zadawanych wyszukiwarce Google pytań rozpoczynających się słowem
„dlaczego”. W tej kategorii zmysły Polakow najbardziej rozpalało pytanie
„Dlaczego nie ma Na dobre i na złe?”, co okazało się nawet ważniejsze niż
odpowiedź na pytanie „Dlaczego masło drożeje?”. Z kolei na miejscu szóstym
znalazło się pytanie „Dlaczego Tomek odchodzi z M jak Miłość?”.

Zestawienie przygotowane
przez Google wyraźnie wskazuje, że znudzeni grzybobraniem internauci czują się
generalnie zawiedzeni ofertą polskiej telewizji i szukają alternatywy, przede
wszystkim na tureckim rynku. Zanim jednak Tolgahan Sayışman oraz Amine Gülşe
zastąpią w powszechnej świadomości Marcina Mroczka i Kasię Cichopek polscy
odbiorcy mogą natrafić na inną, ciekawszą alternatywę, której popularność
zwiastować może pytanie „Dlaczego warto czytać książki?” (miejsce 9 zaraz po
„Dlaczego artyści rezygnują z Opola).