Adam Sanocki – Partner Zarządzający Attention Marketing, Prezes Attention Marketing Institute

W dobie tworzenia treści wartościowych nie możemy zapominać, że na wiarygodność i siłę naszego przekazu ma także wpływ komunikacja niewerbalna. Nawet najlepsze raporty czy informacje o firmie, pomimo ich niekwestionowalnej merytoryki, mogą zagubić się w szczegółach naszego wyglądu, sile głosu czy pozie, jaką przybraliśmy je komunikując.

Słynne badania profesora Alberta Mehrabiana wskazują, jakie znaczenie w relacjach międzyludzkich ma komunikacja niewerbalna. Na ocenę wiarygodności wpływ ma postawa, ton i barwa głosu – jednym słowem czynniki, które odpowiadają za atrakcyjność przekazu. Na siłę wizerunku wpływają trzy elementy – obraz, brzmienie i treść, przy czym obraz i brzmienie to aż 93% tego znaczenia, a treść jedynie 7%.

Nie oznacza to, że możemy mówić niskim i spokojnym głosem cokolwiek, byle tylko dobrze wyglądać i nadać w ten sposób komunikatowi wiarygodności. Sens badań jest taki, że wizerunek i sposób mówienia wpływa i nadaje siłę merytorycznej zawartości przekazu.

1. Mówić pewnie

Wyobraźmy sobie skulonego na krześle i oblanego potem managera, który opowiada o sukcesach swojej firmy, lub wyprostowanego prezesa, który z uśmiechem na ustach ogłasza upadłość spółki… Oba te przerysowane przypadki pokazują, że forma ma znaczenie i wpływa na ocenę wiarygodności naszego przekazu.

Ciekawe doświadczenia wykonała prof. Nalini Embady. Swoim studentom wyświetliła 30-sekundowe nieme filmy pokazujące zachowanie wykładowców. Studenci, którzy nie znali wykładowców, opisywali ich cechy charakteru dokładnie tak samo, jak studenci, którzy uczestniczyli w ich zajęciach.

Profesor Amy Cady poszła jeszcze dalej i zadała pytanie, czy mowa ciała decyduje o tym, jak się czujemy? Czy może kształtować nasz charakter? Osobowość? Sposób, w jaki odbierają nas inni? Czy poprzez przyjmowanie odpowiedniej pozy możemy zaprogramować siebie? Okazuje się, że przyjmując odpowiednie postawy ciała, jesteśmy w stanie zmniejszać lub zwiększać o ok 20% poziom testosteronu i kortyzolu w naszym organizmie. To niemało jak na hormony, które pozwalają nam czuć się pewniej lub osłabiają naszą samoocenę. Zdaniem profesor wystarczą dwie minuty „ćwiczeń”, aby poczuć różnicę.

2. Pierwszego wrażenia nie robi się dwa razy

Pewnie każdy z nas sięgając pamięcią, jest w stanie przypomnieć sobie sytuację, w której podczas przyjęcia czy spotkania z niektórymi osobami nawiązał szybką relację, a z innymi w ogóle się to nie udało. Tak działa efekt pierwszego wrażenia i komunikacja niewerbalna.

Ważne, żeby forma nie była przykrywką dla treści, a jedynie ją wzmacniała lub nadawała jej dodatkowo unikalny charakter. Istotne też, aby być naturalnym managerem i liderem. Nie udawać kogoś, kim się nie jest. Jeżeli czujesz się dobrze w garniturze, nie ubieraj się w tiszert i skórzane spodnie, aby przypodobać się komukolwiek. Nie ma nic gorszego i bardziej wyczuwalnego niż sztuczność.

3. Media rządzą się swoimi prawami

Telewizja nie znosi białych i czarnych kolorów, oraz koszul w kratkę i garniturów w paski. Koszmarem jest krawat w drobne prążki, które w telewizji zdają się ciągle przemieszczać. Jadąc do studia telewizyjnego, ubierz się w pastelowe, łagodne, jednolite kolory. Panie niech uważają na dodatki, aby zbyt przerysowana forma nie spowodowała, że wszyscy będą mówić np. o jej broszce, a nie o tym, co mówiły. Biznes, dokładnie odwrotnie niż tzw. celebryci, ma dużo częściej wiele ciekawego do powiedzenia, a ubranie i jego dodatki nie powinny odciągać uwagi od przekazu.