Maciej Sokołowski – Partner firmy doradczej Attention Marketing

Ze zrealizowanych przez Attention Marketing Research
(połączenie wiedzy i doświadczenia badaczy rynku z PMR Consulting&Research
oraz konsultantów Attention Marketing) badań wybrzmiało bardzo istotne zjawisko, że poza doborem
komunikacji i odpowiadania
na potrzeby naszych odbiorców coraz większego znaczenia nabierają w percepcji
konsumentów pozacenowe kryteria doboru produktów. Jak wynika z raportu „The
World Shopper” opracowanego przez Colliers International w 2016 r. Polski
nabywca jest „wrażliwy” na ceny. Przy codziennych zakupach ponad
połowa konsumentów „poluje”
na tańsze produkty, a niemal jedna trzecia ograniczyła w ostatnich latach zakup
produktów premium. Chociaż siła nabywcza w Polsce jest znacznie niższa niż na
pozostałych analizowanych w raporcie rynkach europejskich, charakteryzuje się
ona jedną z najwyższych stóp wzrostu w ostatnich latach (do 25 proc. pomiędzy
2010 i 2015 r.). Co bardziej interesujące wraz ze wzrostem siły nabywczej z
roku na rok zmieniają się oczekiwania konsumentów pod względem jakości i
pochodzenia produktów. To powód, dla którego producenci, działy marketingu i
sprzedaży powinny w coraz większym stopniu wsłuchiwać się w potrzeby klientów i
podążać za zwiększającą się świadomością konsumencką.

A dostarczone przez nas dane tylko ten fakt potwierdzają. Ze zrealizowanych przez Attention Marketing Research badań wynika, że marketing w postaci zabiegów CSR niekoniecznie wpływa na świadome decyzje zakupowe. Polacy raczej nie zwracają uwagi na cechy takie jak warunki pracy u producenta, dobroczynność. Niemal połowa przyznaje natomiast, że przywiązuje wagę do kraju pochodzenia produktu oraz ponad połowa zwraca uwagę na ekologiczny charakter produktu.

Wykres: Badanie Attention Marketing Research 2017

Tym samym można powiedzieć, że tzw. „moda na polskość” i ekologię to nie jest już chwilowy kaprys, a trend który będzie rósł na znaczeniu w kolejnych latach. W tym kontekście producenci i dystrybutorzy, aby przetrwać w walce o konsumenta będą zmuszeni strategię marketingową i sprzedażową budować w oparciu o coraz bardziej świadome preferencji zakupowe. Ta swego rodzaju rywalizacja produktów i marek ze sobą o zainteresowania klientów będzie się odbywać poprzez realizację bardziej targetowanych i behawioralnych kampanii promocyjnych i akcji aktywizujących. Aby przetrwać tę walkę należy budować wokół swoich produktów społeczności oddanych konsumentów, cementujących ich przywiązanie do marek i tworzących rekomendacje coraz szerszemu gronu klientów.

Stąd też została zainicjowana przez nas i naszego Partnera, firmę AdValue, idea Brand Social Responsibility (BSR)™ jako odpowiedzi na zmieniające się potrzeby konsumentów, którzy chcą wybierać i nabywać produkty, których atrakcyjność nie jest budowana jedynie w oparciu o mechanizmy czysto rynkowe takie jak cena lub poprzez atrakcyjną warstwę reklamowo-komunikacyjną.

Warto zaznaczyć, że dzisiaj konsumenci gotowi są sięgać po marki, które wyróżniają się swoim społecznym zaangażowaniem. Dbają o środowisko, przestrzegają zasad fair trade, wspierają inicjatywy społeczne lub finansują działalność oświatową.